4 лютого 2013 року до Дня народження міста Прип’ять (4 лютого 1970 р.)
Національний музей «Чорнобиль» відкриває виставку художньої фотографії з нових надходжень, передану авторами в дар музею.
Куратор – Анна Королевська
Норвежські фотографи Бьорґе Б’яртманн Б’єрк (Børge Bjartmann Bjerck, художнє фото), Шялґ Екеланд (Skjalg Ekeland, прес-фото) та поет Тер’є Гелєсен (Terje Hellesen).
Через 25 років після Чорнобильської катастрофи дослідили радіоактивне місто Прип’ять у новому творчому проекті, що поєднує фотографію та поезію.
Головна мета проекту – дослідження взаємодії між природою та спорудами, створеними людьми, за відсутності людського втручання.
З міста Прип’ять, що знаходиться за три кілометри від Чорнобильської атомної електростанції, після аварії було евакуйовано всіх мешканців, майже 50 000 чоловіків, жінок та дітей. Місто спорожніло через зависокий рівень радіації, який у день евакуації у 75 000 разів перевищував допустиму норму. За оцінками спеціалістів територія міста є непридатною до проживання людини на протязі 600 років. Проект стосується і минулого, і майбутнього. Він звертає увагу на особливу історію Чорнобильської катастрофи та, водночас, на перехід від урбаністичного устрою до початкового природного стану. Він є закликом до роздумів про все тлінне та недовговічне у людському житті. Про те, як швидко відбувається руйнація та розпад споруд і цілих міст, над зведенням та утриманням яких, ми так тяжко працювали… Покинуте місто Прип’ять сьогодні нагадує сучасні Помпеї 70-х років. Екланд, Б’єрк та Гелєсен «провели розкопки» цієї «археологічної» місцевості, яка належить до новітньої історії, за допомогою поезії та фотографії.
Переклад поетичних текстів Тер’є Геллесена з новонорвезької здійснив український перекладач-скандинавіст Лев Грицюк.
Фінансова підтримка проекту:
Бьорґе Б’яртманн Б’єрк (Вørge Bjartmann Bjerck)
займається художньою фотографією у м. Фльоро, Норвегія. Під його увагою – мікрокосмос. Він зупинився на зйомці пошкодження та руйнування крупним планом. Там, де інші бачать тільки руйнацію, Б’єрк знаходить нові живі світи та дивовижні візерунки. Завдяки його абстрактним знімкам можна осягнути світ з декількох перспектив одночасно: що є, що буде і що загинуло. Краса і потворність сплавились воєдино.
Шялґ Екеланд (Skjalg Ekeland)
працює фотокореспондентом газети у м. Берген, Норвегія. У цьому проекті він зосередився на об’єкті через перехрещення життя, кинутих предметів, старих фотографій та панорами Прип’яті. На його знімках чітко видно боротьбу між природою та спорудами.
Terje Hellesen
поет, вивчав філософію у Бергенському університеті, автор декількох книг для дорослих та дітей, також мешкає у м. Флорьо, Норвегія. Він узявся за цей проект, використовуючи незвичайний, майже фотографічний підхід. Перебуваючи у Прип’яті, він працював з диктофоном і записував свої безпосередні імпульси та відчуття. Така манера роботи додає виняткової емоційності та таємничості його віршам.
Робота трьох митців представлена у вигляді восьми триптихів, які поєднають творчість кожного з авторів проекту. Запрошуємо до споглядання унікального фото-поетичного досвіду!